søndag 1. november 2009

maris guide til fontenay

(dette er en veldig stor by)
((og ja, fontenay-guide er minst like spennende som paris-guide. host.)

fontenay er jo ikke verdens største by (noe den fraværende frk R liker å påpeke?) men jeg er veldig glad i den fordetom, og den er veldig koselig. her kommer en liste med noen av mine favorittsteder!

den lille engelske bokhandelen! den er fryktelig nydelig, den ligger i et lite tårn og selger gamle, for det meste engelske men også noen franske bøker for alt mellom 1 euro til 6 euro, avhengig av hva slags bok det er selvfølgelig. jeg har allerede satt opp flere bøker på ønskelista herfra!

la lutine: mitt stamsted! her har de verdens mest fantastiske makroner, de er så gode, jeg blir euforisk av dem! de har dessuten også noen andre veldig gode kaker, som tonka min personlige favoritt, og de selger også rare pizzalignende ting med tunfisk, det er godt! (de selger dem med andre ting en tunfisk og..) også har de hjemmelaget is og iskaker.


den store franske bokhandelen! den bare er fantastisk. her har de alt! brevpapir, malepensler, vannmaling, esker, BØKER, agendaer, notatblokker, kalendere, kallegrafisett, BØKER, fine kort, fine bilder, og nevnte jeg bøker? elskerelsker. selv om den tar alle pengene mine.


crêperiet du har ikke vært i frankrike før du har spist crêpes med nutella! eller sjokolade. eller den med sjokolade og kokos er også god. og den med blåbær. eller bringebær.. matmoms? jeg?


mediateket først og fremst så er jeg glad i det fordi det gjør at jeg kan gå ut hver onsdag! men de har jo også bøker, og enda bedre, masse plater, og faktisk mye bra musikk!


rådhusparken dette er stedet hvor alle fontenay-ungdommer henger, døgnet rundt, det er utrolig fint her, og man støter alltid på noen man kjenner, og det er jo fint?


skogsparken  det er som en bitteliten skog inne i byen! det bare, det er koselig!


den lille belgiske sjokoladebutikken belgisk, sjokoladebutikk, need I say more?


retro men jeg skal ikke skrive så mye mer om den!

ja, så det var i hvert fall litt om fontenay. det finnes selvfølgelig andre steder, butikker, osv, som jeg ikke har skrivi om, men det er disse stedene jeg liker best, er mest, og ja? fontenay er jo også kåret til "most beautiful detour of France" (jeg vil ha besøk, hinthint.)

4 kommentarer:

  1. Da har jeg bestemt meg! Jeg drar til Mari :D

    SvarSlett
  2. JEG KOMMER! Jeg har store planer om å fortelle pappa om hvor fantastisk det er der (det er vel en eller to gode resturanter der? Noe god vin i området? Da er nemlig pappa med - sikkert) Jeg har nemlig ingen penger, i hverfall ikke etter at jeg drar til London!! MEN JEG KOMMER FOR DET!!! (jeg skal i mellomtiden lære meg hvordan man sier "Jeg vil gjerne ha 239 makroner, takk")

    <3 <3 <3

    SvarSlett
  3. Jeg gleder meg til full omvisning...og til prøvesmaking:) BeA

    SvarSlett
  4. jeg kommer jeg ååå hvis jeg får love da :)
    det høres veldig koselig ut der!
    kanskje vi burde lage en guide til Vollen, sånn at dere ikke glemmer høhø

    SvarSlett