lørdag 31. oktober 2009

Someting old, something new

Herregud, jeg elsker vintage, vintagebutikker, vintageklær, vintagesmykker, vintage ting. Det er noe fascinerende å vite at tingen du holder i hendene har en helt egen historie. Vintage har jo blitt veldig populært den siste tiden og ofte ser man at de som blir fotografert i *egen stil* sidene i blader bruker mye vintage. Om vintage i seg selv kan betegnes som stil vet jeg ikke, for det finnes jo ufattelig mye stygt der ute. Men, likevel mellom alt dette ligger det noen få skatter og jeg syntes faktisk ikke det er så fært å tilbringe flere timer i en butikk, bare på jakt etter en liten del av historie.

Her er en liste over vintagebutikkene jeg besøkte i Paris:

(man-fre 11:00-20:30, søn 14:00-20:00)Come on eileen; 16-18 rue des taillandiers, 11 arrondissement
Tre helt stappfulle etasjer med klær, smykker, vesker, belter, you name it, come on eileen's got it. Det var noen fine ting blant annet en utrolig kul jakke, men også mye stygt. Derimot utrolig stort utvalg og jeg skulle ønske jeg hadde hatt bedre tid til å lete gjennom alt. 6,5/10

(man-fre 09:00-19:00) Free 'P star; 8 rue st croix de la bretonnerie, 4 arrondissement.
Stappfullt med vintage og mennesker, her skal du også ha god tid, og er du heldig slipper du å stå i en grøt av mennesker og klær. Mye kult, men veldig liten! 6,5/10

(?) Coiffure vintage; 32 rue des rosiers, 4 arrondissement.
Gammel frisørsalong der de har beholdt skiltet, noe jeg syntes var skikkelig morsomt. Igjen en liten butikk stappet full med klær. Tror kanskje det var en underetasje, men den fikk jeg ikke gått i (eventuelt var det en underetasje i Free 'P star, husker ikke). Uansett her trengte man også mer tid enn jeg hadde, men de hadde en del kule pelsjakker. 7/10

(?) Noir Kennedy; 22 rue roi de sicile, 4 arrondissement.
En kombinasjon av vintage og nytt, blant annet cheap monday bukser (<3). Hos Noir Kennedy var det plass til å bevege seg, selv om det var en del mennesker. Veldig mye kult faktisk og selve butikken var gøy, litt sånn goth/halloween/rock/punk stil, noe man kunne se på klærne og klientelle, men helt klart muig å finne noen kule ting der uansett hvilken stil man har. Fikk ikke like stor vintagefølelse som hos de andre. 7,5/10

(?) Metamorphoses; lå like ved Notre Dame, men jeg har ikke en adresse :(
En helt utrolig vintagesmykkebutikk, åpen på søndager i tillegg til ukedager, og stappfull med vakre smykker. Her snakker vi virkelig vintage med ekte varer fra tider som 1920 og første verdenskrig. Dessverre ganske dyrt. 9/10

Happy Halloween!
W

2 kommentarer:

  1. jeg vil også til paris! jeg synes vi skal ta en tur sammen når vi går i 3 eller noe, så kan du guide oss ; )

    <3

    SvarSlett
  2. kult, det ville vært kjempe gøy, it's a date :P <3 jeg ahr faktisk sendt deg brev, idag :O postet det og alt mulig

    SvarSlett